De senare åren har många designers uppgifter förskjutits och kommit att handla mer om att utforma mätbart content för främst digitala plattformar i olika format och med flera mål.
Att arbeta med digital kommunikation kan man göra på många olika sätt. Att upprätthålla en närvaro en är sak, att bygga varumärke stegar upp arbetet, och ska du sälja tar du ytterligare ett steg. Det är faktiskt som yoga där man blir bättre med tiden men aldrig blir helt fullärd.
De kunskaper man har i bagaget är värdefulla. För min del som arbetat redaktionellt med media har jag haft stor nytta av just det men även lika stor nytta av att arbetat med design och art direction vid framtagande av exempelvis webbplatser eller grafiska profiler där man behöver tänka flera format och flera mottagare samtidigt.
När jag för några år sedan bestämde mig för att lära mer om content marketing valde jag Berghs School of Communication då jag tidigare läst marknadskommunikation där och det ledde mig direkt in i ett yrke. Men jag vacklade mellan content design och content marketing. Jag tyckte att jag hade en god grund att stå på reda vad det gällde design så lotten hamnade på marketing. Främst för att förstå hur allt hänger samman mellan digitala flöden, hur man mäter resultat och hur man sedan nyttjar insikter på bästa sätt.
I dag består mitt arbete i att hålla webbplatsen och webbutiken levande, fungerande och användarvänlig. Jag skapar innehåll bestående av bilder, film och text på svenska och engelska. Google matas med content som indexeras. Sökmotoroptimerad text med nyckelord gör att man hamnar lågt upp i söket. Relevanta länkningar, in, ut och internt är guld. Men man måste se upp med att länka till webbplatser som inte är relevanta, då kan man istället degraderas. UX design och nya funktioner testas och värderas. Landningssidor med konverteringsmål och delningsmöjligheter arbetas fram och tas bort när det är inaktuellt. Via storytellling och artiklar berättar jag om verksamhet, hållbarhet och företagets arv. Ett mål jag har är att i den mån det går skapa spin-off effekter på mitt content.
Jag bygger en långsiktig digital närvaro med lagom mängd uppdateringar i sociala medier och en samvaro med våra kunder och följare med genomgående tonalitet, intressen och utseende. Innehållet består av foto, rörlig bild, video och text som jag sedan postar, följer upp, värderar och mäter. Är inlägget lyckat sponsras inlägget vidare.
I slutändan drar jag nytta av leads, skruva i målgrupper och bland följare som sedan ökar trafik och försäljning i webbutiken.
Konverteringar och integrationer hamnar högt upp i målbilden vilket inte bara gynnar försäljningen utan även sökandet efter soft-spots mellan företaget och kunden. Dessa mjuka partier i varumärkesresan är mycket värdefulla men de kommer inte av sig själv, så man måste våga tänka nytt, våga göra fel och göra något oväntat.
Med en kundklubb kommer man långt – så här bygger och bearbetar jag flera målgrupper och kommunicerar med dem via nyhetsbrev och sociala medier.
Då och då har vi kampanjer som marknadsförs främst via nyhetsbrev till kundklubbsmedlemmarna och strax efter de fått sina erbjudanden även ut via annonser på extern webb och i sociala medier.
Ytterligare adminarbete kräver Google shop som är ett bra och effektiv handelsplats. Facebook och Instagrams butiker likaså. Här ska man använda pixlar och länkar via TagManger på rätt sätt för att sedan få kunden att avsluta i egen webb.
Allt ska följas upp och helst analyseras för att veta vart man satsat på rätt content och inte. Men man måste vara beredd på att många insatser tar tid att utvärdera då content marketing i sig är en lång resa till skillnad mot en kampanj exempelvis.
Man kan säga att jag är min egen reklam, och kommunikationsbyrå där jag kortfattat skapar mätbart och anpassat innehåll och kampanjer för varje plattform där slutmålet är att öka konverteringar och online-försäljning, men även att få folk att prata gott om företaget.
Som content manager är jag även den som förser jag media, designers, inredare och butiker i Sverige och utomlands med bild och textmaterial. Saknas de planerar jag för ny fotografering eller tar foto själv.
Jag arbetar främst i WordPress, Mailpoet, Adobe suit, Google MyBussines, Facebook och Instagram för företag, Analytics, Google Merchant center, Youtube, mobila appar för bild och rörligt och projektleder ADS i samråd med extern expertis.
Om att validera sitt arbete
Att allt tar längre tid än man önskar kan vara svårt att acceptera. Särskilt om man valt att synas på många ställen samtidigt och vill ha snabba svar. Content marketing är ett långsiktigt arbete som tar tid att hitta rätt med. Men hittar man rätt har man vunnit trogna och återkommande kunder som pratar gott om företaget. För att få insikter på vart man är väg måste man våga göra. Att våga gör fel är lika viktigt som att göra rätt då det är det enda sättet att hitta rätt. Testa och ha kul. Vilken tonalitet mottagaren uppskattar märker du ganska snart. Bygg vidare på den och försök hitta nya infallsvinklar.